بهترین کارگزاری بازار بورس تهران کدام است

بهترین کارگزاری بورس تهران کدام است؟

کارگزاری‌ها در حالت کلی نهادی واسط هستند که امکان انتشار سهام را برای شرکت‌های بورسی؛ و خرید و فروش آن را برای سهامداران فراهم می‌کنند و به ازای این فعالیت، مبلغی را تحت عنوان کارمزد (که از طرف سازمان بورس تعیین می‌شود)، دریافت می‌کنند. تاسیس یک شرکت کارگزاری و مدیریت آن، کار آسانی نبوده و نیازمند دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، عضویت در کانون کارگزاران بورس، داشتن کارشناسان خبره این حوزه و اثبات این موضوع با شرکت در آموزش‌های مربوطه است.

کارگزاری‌ها می‌توانند علاوه بر وظیفه اصلی خود، خدمات دیگری را نیز با دریافت مجوزهای لازم، ارائه دهند و همچنین امکانات متفاوتی را برای کاربران فراهم کنند، که با توجه به این موارد به چند گروه تقسیم می‌شوند و رتبه‌های متفاوتی از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت می‌کنند؛ و در واقع وجه تمایز کارگزاری‌ها در ارائه همین خدمات است. در ادامه به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید به این سوال پاسخ دهید: بهترین کارگزاری بازار بورس تهران کدام است؟

انواع خدمات مبتنی بر دریافت مجوز کارگزاری‌ها

همانطورکه ذکر شد، خدمات کارگزاری‌ها به چند دسته تقسیم می‌شود؛ که تعدادی از آن‌ها نیازمند اخذ مجوز جداگانه بوده و تعدادی دیگر در واقع زیرمجموعه خدمات اصلی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال پشتیبانی از کاربران، یکی از خدمات کارگزاری‌هاست که گسترش آن به انواع تلفنی، ایمیل، تیکت و… می‌تواند یک قدم مثبت در ارائه خدمات باشد، اما نیازی به دریافت مجوز  مجزا ندارد و در واقع تنها موجب رضایت بیشتر کاربران می‌شود.

اما اگر کاربری بخواهد در بورس کالا سرمایه‌گذاری کند، باید به کارگزاری مراجعه نماید که دارای مجوز لازم برای ارائه این نوع خدمات باشد و در این مرحله، فراهم کردن امکانات رفاهی اولویت بعدی کاربر خواهد بود.

لیست مجوزهایی که کارگزاری‌ها می‌توانند از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کنند به شرح زیر است:

  • معاملات برخط اوراق بهادار
  • سبدگردانی
  • مشاوره سرمایه‌گذاری
  • بورس انرژی
  • مشاوره پذیرش فرابورس
  • معاملات فرابورس
  • مشاوره پذیرش کالا
  • معاملات محصولات سیمان
  • معاملات آتی کالا
  • معاملات محصولات کشاورزی
  • معاملات محصولات نفت و پتروشیمی
  • معاملات محصولات فلزی
  • مشاوره پذیرش اوراق
  • مشاوره عرضه اوراق
  • معاملات آتی اوراق
  • تعهد پذیره‌نویسی
  • پردازش اطلاعات مالی

رتبه‌بندی کارگزاری‌ها

کارگزاری‌ها بر اساس مجوزهای دریافتی، خدمات و امکاناتی که برای کاربران فراهم می‌کنند رتبه‌های متفاوتی را از طرف سازمان بورس دریافت می‌نمایند. معیارهای سازمان بورس برای ارائه رتبه به دو دسته «عادی» و «تشویقی» تقسیم می‌شوند.

معیارهای عادی مواردی هستند که هر کارگزاری به مرور زمان و با بهبود کیفیت خدمات امکان دستیابی به آن را دارد، مانند: تعداد دفاتر کارگزاری، تعداد مشتری‌ها، حجم معاملاتی که از طریق سامانه کارگزاری انجام می‌شود و…؛ اما معیارهای تشویقی نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت، جذب نیروی متخصص بیشتر و دریافت مجوز جداگانه را دارند؛ مواردی مانند: سبدگردانی اختصاصی، تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… از این قبیل هستند.

رتبه‌بندی کارگزاری‌ها مشروط بر داشتن حداقل امتیازات، به شرح زیر است:

  • رتبه الف: 80 درصد عادی و 65 درصد از مجموع عادی و تشویقی.
  • رتبه ب: 65 درصد عادی و 55درصد از مجموع عادی و تشویقی.
  • رتبه ج: 50 درصد عادی و 40 درصد از مجموع عادی و تشویقی.
  • رتبه د: 35 درصد عادی و 30درصد از مجموع عادی و تشویقی.
  • رتبه ه: کمتر از 35 درصد عادی و 30 درصد از مجموع عادی و تشویقی.

معیارهای انتخاب یک کارگزاری

تا اینجا دریافیتم که برای انتخاب بهترین کارگزاری، ابتدا باید به خدماتی که می‌خواهیم از آن استفاده کنیم توجه نماییم و مطمئن شویم که کارگزاری مربوطه قادر به ارائه آن تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است؛ و در مرحله بعد توجه به رتبه کارگزاری راهنمای خوبی برای ما خواهد بود.

البته این دو مورد تا حدودی یکدیگر را شامل می‌شوند. به عنوان مثال اگر شما بخواهید از خدمات اصلی یعنی «معاملات بر خط» استفاده کنید، قطعا تمام کارگزاری‌ها قادر به ارائه آن هستند و توجه به رتبه کارگزاری و امکانات رفاهی و آموزشی و مشاوره، نظرتان را بیشتر جلب می‌کند.

اما استفاده از خدمات خاص مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نیاز به تحقیق در رابطه با کارگزاری و مجوزهای وی دارد؛ که کارگزاری‌‌های رتبه الف با توجه به اینکه بیش از 65 درصد خدمات عادی و تشویقی را ارائه می‌دهند، بی‌شک مجوزهای مربوطه را اخذ نموده‌اند؛ و در نهایت تنها مطالعه انواع صندوق‌هایی که ارائه می‌دهند و میزان موفقیت آنها طبق آنچه سازمان بورس اعلام می‌کند، مطرح خواهد بود.

علاوه بر موارد فوق که به صورت کلی توضیح داده شدند، موضوعات دیگر هستند که می‌تواند در انتخاب کارگزاری مناسب، شما را راهنمایی کند؛ در ادامه به بررسی و معرفی تعدادی از خدمات کارگزاری‌ها می‌پردازیم.

قدم اول برای ورود به بازار بورس دریافت کد بورسی و سپس انتخاب یک کارگزاری است، تقریبا تمام کارگزاری‌ها این روند را به همین ترتیب طی می‌کنند؛ اما کارگزاری آگاه امکان دریافت همزمان کدبورسی و ثبت‌نام در کارگزاری را به صورت رایگان برای همه کاربران فراهم کرده است.

مورد بعدی سامانه معاملاتی است؛ امکاناتی که در سامانه‌ها تعبیه شده، سرعت اجرا، عدم قطع شدن ارتباط و همچنین ارائه نسخه‌های مختلف برای دسترسی از طریق سیستم‌عامل‌های متفاوت موجب محبوبیت سامانه‌های معاملاتی می‌شوند. به عنوان مثال سامانه آساتریدر آگاه در نسخه‌های وب، اندروید و ios قابل دسترسی است و همچنین امکانات مختلفی مانند: تحلیل تکنیکال، بررسی عملکرد سبد سهام، مشاهده سوابق گردش حساب و… بر روی این سامانه فراهم شده است. نرم‌افزار معاملات بر خط کارگزاری مفید نیز با نام بورس ویو خدمات قابل قبولی مانند: امکانات گزارش‌گیری، پشتیبانی از زبان‌های فارسی و انگلیسی، فیلتر نویسی در بورس و… را برایتان فراهم می‌کند.

نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی که بیشترین معاملات را به واسطه کارگزاری انجام می‌دهند نیز حائز اهمیت است. همانطور که می‌دانید هم افراد حقوقی و هم حقیقی می‌توانند کد بورسی داشته باشند و به خرید و فروش سهام بپردازند؛ از آنجایی که معمولا بالا بودن ارقام و حجم معاملات حقوقی سود خوبی را برای کارگزاری فراهم می‌کند، اگر اکثر مشتریان یک کارگزاری از افراد حقوقی تشکیل شده باشند، ممکن است کارگزاری به نوعی افراد حقیقی را در اولویت دوم قرار دهد.

البته این مورد معمولا در کارگزاری‌های کوچکتر اتفاق می‌افتد و در کارگزاری‌های شناخته شده و دارای رتبه الف مانند آگاه و مفید این موضوعات بعید به نظر می‌رسد؛ خدمات مختلفی که این کارگزاری‌ها برای افراد و سازمان‌ها ارائه می‌دهند، به خودی ‌خود موجب جذب هر دو گروه می‌شود و در نهایت نیاز به اولویت قائل شدن برای گروه خاصی نخواهد بود.

حجم معاملات کارگزاری هم از مواردی است که در ادامه تعداد مشتریان حقیقی و حقوقی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. دقت کنید که اینجا دو مورد حجم معاملات و میزان سرمایه معامله شده وجود دارد؛ اگر یک کاربر با دارایی هنگفت و یا یک مشتری حقوقی، معاملات بزرگی را به واسطه کارگزاری انجام دهد، میزان سرمایه جابه‌جا شده به واسطه آن کارگزاری قابل توجه است اما تعداد معاملات کم می‌باشد، در اینجا باز هم اولویت دادن به مشتریان اصلی مطرح می‌شود. بنابراین افزایش حجم معاملات با توجه به میزان سرمایه جابه‌جا شده می‌تواند نکته مثبتی برای کارگزاری در جذب کاربران باشد.

دسترسی به کارگزاری و خدمات پشتیبانی مواردی هستند که شاید جزو نیازهای ساده و اولیه به شمار آیند، اما از دید کاربران اهمیت بالایی دارند. وجود دفاتر در شهرهای مختلف، امکان پشتیبانی از طریق مراجعه حضوری، تلفتی، تیکت و ایمیل و در کل در دسترس بودن برای افراد، می‌تواند آرامش خاطر خوبی را برای کاربران ایجاد کند.

دو کارگزاری معروف آگاه و مفید شعبات متعددی در سراسر ایران افتتاح کرده‌اند و خدمات این کارگزاری‌های در کلیه شعب ارائه می‌شود. به عنوان مثال: کلاس‌های حضوری آموزش بورس در سطوح مختلف در کلیه شعب کارگزاری آگاه و در تمامی شهرستان‌ها به صورت مرتب برگزار می‌شود.

خدماتی مانند ارائه تخفیفات ویژه و بسته‌های اعتباری می‌تواند در انتخاب یک کارگزاری موثر باشد. سازمان بورس و اوراق بهادار در بازه‌های زمانی مختلف، قوانینی را جهت ارائه اعتبار از طرف کارگزار به کاربران، جهت افزایش سرمایه‌گذاری آنها وضع می‌کند. بعضی از کارگزاری‌ها از این امکان به خوبی استفاده کرده و بسته‌های اعتباری بدون بهره را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

کارگزاری آگاه با رتبه‌بندی کاربران و با توجه به حجم معاملات آنها، بسته‌های اعتباری با مبالغ مختلف را به صورت یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله در اختیارشان قرار می‌دهد که قابل تمدید و ارتقا نیز هستند؛ دسترسی به این خدمات از طریق سایت باشگاه فراهم است. همچنین با عضویت در باشگاه و کسب امتیاز، استفاده از تخفیف کارمزد معاملات برای شما فراهم خواهد شد.

کارگزاری مفید نیز امکان استفاده از بسته‌های اعتباری را در بازه‌های زمانی 1 الی 30 روزه برای کاربران فراهم می‌کند. دقت نمایید قوانین مربوط به بسته‌های اعتباری از جانب سازمان بورس تبیین شده و ممکن است به مرور زمان تغییر کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های کاربردی به خصوص برای افرادی با ریسک‌پذیری کمتر و همچنین افرادی که زمان و دانش کافی برای مدیریت معاملات خود ندارد، می‌باشد. کارگزاری‌ها ممکن است صندوق‌ها با شرایط مختلفی را ارائه دهند که میزان بازخورد آنها سالانه از طرف سازمان بورس به صورت رسمی ارائه می‌شود.

این صندوق‌ها می‌توانند با استراتژی‌های مختلف بلندمدت یا کوتاه‌مدت، همچنین پرریسک و یا کم‌ریسک و در نهایت میزان دارایی متفاوت برای شروع سرمایه‌گذاری مدیریت شوند؛ هرچقدر تنوع صندوق‌های ارائه شده توسط کارگزاری بیشتر باشد، نشان از توان بالای وی برای مدیریت و گستردگی کار دارد و همچنین میزان بازخورد، موردی است که زمان انتخاب صندوق باید به آن توجه کنید.

از معروف‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به: صندوق سرمایه‌گذاری مشترک آگاه، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک عقیق، صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری یکم، صندوق سرمایه‌گذاری هستی‌بخش، صندوق سرمایه‌گذاری یاقوت (همگی مربوط به کارگزاری آگاه)؛ و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک پیشتاز، سرمایه‌گذاری مشترک ممتاز، سرمایه‌گذاری مشترک پیشرو، سرمایه‌گذاری مشترک امید توسعه، سرمایه‌گذاری قابل معامله اطلس و سرمایه‌گذاری ثابت حامی (مربوط به کارگزاری مفید) اشاره کرد.

و در آخر ارائه آموزش‌های بورسی و خدمات مشاوره‌ای برای انجام یک سرمایه‌گذاری سودده می‌تواند معیار انتخاب کارگزاری باشد.  همگی می‌دانیم که سرمایه‌گذاری در بورس بدون داشتن مهارت‌های معامله‌گری و دانش مالی، احتمال زیان‌ده بودن معاملات را افزایش می‌دهد؛ آموزش بورس جزو ضروری‌ترین موارد برای کاربران این حوزه است.

چه بهتر که این آموزش‌ها از جانب یک نهاد معتبر، تحت نظارت سازمان بورس انجام شود. کارگزاری آگاه دوره‌های آموزش بورس را به صورت مجازی در تمام طول هفته و همچنین حضوری در تمامی شعب در سه سطح پایه، مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌کند. همچنین درج بیش از 500 مقاله آموزشی رایگان، تهیه ویدئوهای آموزشی و پکیج‌های خودآموز از دیگر خدمات این کارگزاری در زمینه آموزش است.

بیشتر بخوانید: نقشه رنگی بازار بورس

سخن آخر

شاید تاکنون تصور می‌کردید که انتخاب کارگزاری تاثیر چندانی بر روی معاملات شما ندارد، در ابتدا کارگزاری تنها نهادی واسط است که امکان معاملات را برای افراد و شرکت‌ها فراهم کرده و کارمزد خود را دریافت می‌کند. اما حال می‌دانیم که این تصور بسیار خام و اشتباه است. در واقع وجه تمایز کارگزاری‌ها میزان و نحوه ارائه خدماتشان می‌باشد.

نکته خوب در انتخاب کارگزاری این است که در صورت عدم رضایت، امکان تغییر کارگزاری وجود دارد و سهامداران می‌توانند در هر زمانی درخواست خود را برای این مورد به کارگزاری مربوطه اعلام نمایند؛ همچنین امکان انجام معاملات با چند کارگزاری برای یک کد بورسی نیز وجود دارد. اما بهترین کار این است که فرد قبل از شروع فعالیت خود، تحقیق جامع و کاملی نسبت به خدمات کارگزاری‌ها انجام دهد و در نهایت با آگاهی کامل، بهترین گزینه ممکن را انتخاب کند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code