کارگزار ناظر چیست

کارگزار ناظر چیست؟ چگونه می‌توان کارگزار ناظر را تغییر داد؟

در این مقاله درباره تعریف کارگزار ناظر و نحوه تغییر کارگزار ناظر صحبت می‌کنیم. همان طور که می‌دانید اولین اقدام برای ورود به بورس داشتن کد بورسی و کد معاملاتی است. برای دریافت کد بورسی باید در سامانه سجام ثبت نام کنید و برای دریافت کد معاملاتی باید در کارگزاری مشخصات خود را ثبت کنید. کارگزاری‌ها نهادهای واسطه در بازار بورس و اوراق بهادار هستند، یعنی به واسطه سیستم‌های آنلاین کارگزاری‌ها است که شما می‌توانید یک سهم را خریداری کنید یا بفروشید. بعضی از معامله‌گران با چند کارگزاری به صورت همزمان معاملات خود را پیش می‌برند. اگر این افراد سهمی را در یک کارگزاری بخرند و بخواهند در کارگزاری دیگر آن را بفروشند لازم است پروسه‌ای به نام تغییر کارگزار ناظر را پشت سر بگذارند. در ادامه جزئیات بیشتری را در این زمینه بررسی خواهیم کرد. در نظر داشته باشید برای انتخاب بهترین کارگزاری شما می‌توانید مقاله «انتخاب بهترین کارگزاری بورس» را مطالعه کنید.

منظور از کارگزار ناظر چیست؟

گفتیم که در بازار بورس تنها به واسطه سامانه معاملاتی کارگزاری می‌توان خرید و فروش کرد. در این میان ممکن است بنا به دلایلی، یک نفر در چندین کارگزاری مختلف مشغول به خرید و فروش سهام شود و دارایی سهام خود را در چند کارگزاری و با چند سامانه معاملاتی مدیریت کند. حال سوالی که پیش می‌آید این است که در این حالت آیا امکان انتقال دارایی سهام از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر وجود دارد؟ آیا برای انتقال سهام به یک کارگزاری دیگر باید دارایی را فروخت و در کارگزاری دیگر مجدد سهم را خریداری کرد؟

 برای پاسخ به این پرسش‌ها در ابتدا باید تعریفی از کارگزار ناظر ارائه دهیم. در واقع شما از هر کارگزاری که اقدام به خرید سهم می‌کنید، آن کارگزاری به عنوان کارگزار ناظر سهام شما شناخته می‌شود و برای فروش سهم مورد نظر نیز باید تنها از طریق همان کارگزار ناظر اقدام کنید. این یک قانون است که سهامدار برای فروش سهام خود تنها و تنها می‌تواند از طریق کارگزار ناظر اصلی اقدام کند.

برای روشن شدن مطلب با یک مثال آن را شرح می‌دهیم. بر فرض مثال شما معاملات خود را از طریق 2 کارگزاری مختلف انجام می‌دهید. در کارگزاری الف مقداری سهام شپنا خریداری کرده‌اید. حال قصد فروش سهم را دارید، برای این کار نیز باید از همان کارگزار الف که کارگزار ناظر دارایی سهام شپنای شما است، اقدام کنید. حال اگر بخواهید سهم خود را از طریق کارگزاری ب بفروشید باید کارگزار ناظر خود را در سهم مورد نظر تغییر دهید که به این عمل تغییر کارگزار ناظر می‌گویند. در ادامه نحوه تغییر کارگزار ناظر را می‌گوییم اما قبل از آن درباره چگونگی شناسایی کارگزار ناظر در سهم مورد نظر توضیح می‌دهیم.

ازکجا متوجه شویم کارگزار ناظر سهام ما کدام است؟

گاهی ممکن است که شما در چندین کارگزاری مشغول به فرآیند خرید و فروش سهام باشید و به دلایل مختلف فراموش کنید که سهم مورد نظرتان را از کدام کارگزاری خریداری کرده‌اید و برای شما این سوال پیش بیاید که کارگزار ناظر یک سهم خاص، کدام کارگزاری است؟!

توجه کنید که شناسایی کارگزار ناظر موضوعی مهم است و برای این کار می‌توانید از دو روش زیر اقدام کنید:

  1. برای فهمیدن این موضوع که کارگزار ناظر سهم مورد نظرتان کدام کارگزاری است در گام اول می‌توانید به سامانه اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نشانی csdiran.com مراجعه کنید. با ورود به این سایت و ثبت اطلاعات مورد نیاز می‌توانید به سادگی کارگزار ناظر دارایی سهام خود را پیدا کنید زیرا اسامی تمامی نمادهای شما به همراه کارگزاری که از آن سهم را خریده‎‌اید در این سایت قابل مشاهده است.
    سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یکی از سامانه‌های مرجع در بازار بورس و اوراق بهادار است که با هدف ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری جهت اطلاع‌رسانی دقیق به سهامداران حقیقی و حقوقی تاسیس شد. تمامی اطلاعات معاملاتی اشخاصی که در بازار بورس هستند در این سامانه موجود است. از جمله خدمات دیگر این سامانه می‌توان به نشان دادن درصد هر دارایی از سبد و کارگزار ناظر، نام، نماد، تعداد، قیمت و ارزش سهام، گردش معاملات، مشاهده علت ممنوع شدن نماد، اطلاعیه‌های صادرشده از سوی ناشران اوراق بهادار، اعطای رای و… اشاره کرد. علاوه بر این موارد، شما امکان مشاهده نمای بازارها، پروفایل، اطلاعات سجام اشخاص و نیز دسترسی مستقیم به سامانه سجام برای به‌ روزرسانی اطلاعات را دارید.
  1. در روش دوم با استفاده از گواهی نقل و انتقال و سپرده سهام می‌توانید کارگزار ناظر خود را بیابید. در واقع سهامداران جهت آگاهی از کارگزار ناظر خود در هر نماد معاملاتی، می‌توانند کد کارگزار خریدار یا فروشنده قید شده در آخرین گواهینامه نقل و انتقال سپرده سهام را با جدول شناسایی کد کارگزاری‌ها تطبیق دهند. کد تمامی کارگزاری‌ها در سایت اینترنتی csdiran.com موجود است. به نشانی سایت نامبرده رفته در بخش کد کارگزاری‌ها و با توجه به کدی که در گواهی نقل و انتقال شما ذکر شده است از کارگزار ناظر خود در آن نماد معاملاتی مطلع شوید.

مزایا و معایب داشتن چندین کارگزار

در ادامه به این موضوع می‌رسیم که آیا داشتن چندین کارگزاری خوب است یا بد؟ البته این موضوع خوبی‌ها و بدی‌های مختص خود را دارد. از جمله مزیت‌های استفاده از چندین کارگزاری این است که در مواقعی که شما با چندین کارگزار خرید و فروش خود را انجام می‌دهید، بیش از پیش از محصولات متنوع آنلاین در حوزه معاملات کالا و اوراق بهادار بهره ‌می‌برید. همچنین این موضوع به رشد فناوری اطلاعات در شرکت‌های کارگزاری کمک می‌کند. یعنی کارگزاری‌‌ها برای ارائه محصولات بهتر به مشتریان سعی در بهبود خدمات خود می‌کنند و این باعث می‌شود در زمینه ارائه نرم‌افزارهای مدیریت سفارشات فضایی رقابتی بین کارگزاری‌ها ایجاد ‌شود.

البته این موضوع معایبی نیز به دنبال دارد. تنوع بیش از حد کارگزاری و استفاده از چندین کارگزار برای یک نماد خاص، باعث می‌شود که نماد به ‌طور دائم در بین کارگزاری‌ها در گردش باشد و امکان بروز اشتباه در معادلات و محاسبات پرتفوی لحظه‌ای به وجود آید.

در حقیقت تغییر کارگزار ناظر نسبت به فروش سهام در یک کارگزاری و خرید مجدد آن در کارگزاری دیگر به صرفه‌تر است. زیرا فرآیند تغییر کارگزار ناظر در کل رایگان است و هیچ کارمزدی برای این منظور پرداخت نمی‌شود و شما به راحتی و بدون پرداخت هیچ مبلغی می‌توانید دارایی خود را از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر منتقل کنید. اما در مقابل اگر قصد فروش سهام و خرید مجدد آن در کارگزاری دیگر را داشته باشید، باید متحمل پرداخت چندین کارمزد معاملاتی شوید و این کار اصلا به صرفه نخواهد بود.

نحوه تغییر کارگزار ناظر در بورس

در این بخش به طور کامل برای شما در مورد نحوه تغییر کارگزار ناظر شرح خواهیم داد که به چه صورت کار می‌توانید کارگزار ناظر خود را در یک سهم تغییر دهید. همان طور که گفتیم با استفاده از تغییر کارگزار ناظر می‌توانید به راحتی دارایی خود را از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر در بازار بورس انتقال دهید. گفتیم که این کار کاملا رایگان است و هیچ کارمزدی برای این کار از شما کسر نمی‌شود.

برای این کار کافی است در سامانه معاملات آنلاین، درخواست تغییر کارگزار ناظر خود را ثبت کنید تا دارایی شما پس از پیگیری‌های لازم از سوی کارگزارتان، با موفقیت منتقل شود. برای ثبت تغییر کارگزار ناظر به یکی از دو روش زیر اقدام کنید:

روش اول: در این روش شما با استفاده از سامانه معاملات آنلاین کارگزاری دوم درخواست تغییر کارگزار خود را ثبت می‌کنید. مراحل این کار را به ترتیب بازگو کرده‌ایم:

  1. ثبت نام در کارگزاری جدید
  2. دریافت نام کاربری و رمز کد معاملاتی
  3. ورود به سامانه معاملاتی کارگزاری مذکور
  4. مشخص کردن سهام مورد نظر
  5. انتخاب گزینه تغییر کارگزار ناظر
  6. ثبت درخواست

بعد از ثبت درخواست و پس از گذشت تقریبا ۴۸ ساعت، سهام به حساب کارگزاری جدید شما منتقل می‌شود.

روش دوم: در این روش کافی است برگه آخرین سهام خود را به کارگزاری مربوطه نشان دهید. برای این کار لازم است به صورت حضوری به دفاتر کارگزاری بروید. پروسه به این صورت است که با در دست داشتن برگه آخرین سهام به کارگزاری مربوطه مراجعه کنید، درخواست کتبی تغییر ناظر را به مسئولین اعلام و آن را ثبت کنید. در حال حاضر این فرآیند در مورد اکثر کارگزاری‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

 

سخن آخر

دانستیم امکان این که هر فرد معاملات خود را از طریق چند کارگزاری انجام دهد وجود دارد. این کار مزایا و معایب و محدودیت‌هایی را به همراه دارد که در این میان یکی از محدودیت‌ها این است که تنها از طریق کارگزاری که سهم را خریده‌اید می‌توانید آن را به فروش برسانید. اگر شخصی بخواهد از طریق کارگزاری دیگر فروش دارایی خود را انجام دهد باید درخواست تغییر کارگزار ناظر دهد. برای تغییر کارگزار ناظر به دو روش می‌توان اقدام کرد یا از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری دوم درخواست تغییر کارگزار ناظر را داد یا با در دست داشتن برگه سهام به کارگزاری خود مراجعه و درخواست تغییر کارگزار ناظر را ثبت کرد.

خطای کارگزار ناظر چیست؟

اگر سهامدار کارگزار ناظر سهم خود را نشناسد، هنگام فروش سهم با این خطا رو به رو خواهد شد «کارگزار ناظر شما در این سهم کارگزاری x نیست». کارگزار ناظر سهم، کارگزاری است که شما سهم را به واسطه آن خریداری کرده‌اید.

تغییر کارگزار ناظر چیست؟

تغییر کارگزاری به منظور انجام معاملات در سهام را تغییر کارگزار ناظر می‌گویند. اگر شخصی بخواهد سهمی را که از طریق سامانه معاملاتی یک کارگزاری خریداری کرده است، از طریق کارگزاری دیگری به فروش برساند، باید درخواست تغییر کارگزار ناظر دهد.

تغییر کارگزاری بورس چه زمانی لازم است؟

هنگامی که سهامدار خواهان امکانات و خدمات بیشتری از کارگزاری‌ها باشد، می‌تواند کارگزاری خود را عوض کند. امکان خرید و فروش آنلاین، سرعت و راحتی کار با اپ کارگزاری، اطلاع‌‌رسانی به موقع و باشگاه مشتریان از مهمترین امکانات یک کارگزاری به شمار می‌رود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code