سایت کدال چیست

سامانه کدال چیست و چه کاربردی برای سهامداران دارد؟

کدال (Comprehensive Database Of All Listed Companies) یا سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران بورس و فرابورس ایران، به عنوان یک سامانه رایگان در اختیار معامله گران و تحلیل گران قرار دارد. افرادی که در بازار بورس فعالیت می‌کنند باید از ابزارهای متنوعی استفاده کنند که نتیجه ایده‌آلی را کسب نمایند.

یکی از ابزارهای مهم برای هر سهامدار در بازار بورس و فرابورس ایران، سامانه کدال است که سهامداران با مراجعه به آن می‌توانند تحلیل و ارزیابی‌های موردنیاز برای معاملات خود را با استفاده از اطلاعات موجود در سایت کدال، پیش ببرند. شما نیز به عنوان یک شخصی که در بازار بورس به خریدوفروش سهام مشغول هستید باید نسبت به سایت کدال آشنایی کافی داشته باشید. به همین منظور در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل به معرفی سامانه کدال و امکانات آن بپردازیم.

سایت کدال چیست؟

همان‌طور که می‌دانید بورس اوراق بهادار در ایران از سال 1346 راه‌اندازی شد و در زمانی که تا به امروز سپری کرده است، دچار فراز و نشیب‌های فراوانی شده است. در طول سالیان قوانین و تبصره‌های مختلفی برای شفاف شدن معاملات و استراتژی‌ معاملاتی بورس اتخاذ شده است که یکی از این قوانین در سال 1384 به منظور استفاده از بستر اینترنتی در کشور لحاظ شد. فرآیند این تصمیمات به این شکل بود که کارگزاری‌ها به موجب آن برای خود سامانه معاملاتی آنلاین راه‌اندازی کردند و در مقابل، سازمان بورس نیز سایت مرجعی برای انتشار تمام اطلاعات مربوط به بازار سرمایه به نام سایت کدال را راه‌اندازی نمود.

سامانه اطلاع رسانی ناشران به عنوان یک مرجع بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران و کارشناسان تحلیل در بازار سرمایه محسوب می‌شود، اما در این تعریف منظور از ناشر چیست؟ شرکت‌هایی که در بازار بورس ثبت شده‌اند و افراد سهام این شرکت‌ها را خریدوفروش می‌کنند به صورت اختصار دارای نمادهایی هستند که به عنوان شخصیت حقوقی در نظر گرفته می‌شوند، سایت کدال این شخصیت حقوقی شرکت را به عنوان ناشر معرفی می‌کند. پس به زبان ساده سایت کدال سایتی است که تمامی اطلاعات مربوط به شرکت‌های بورسی در ایران در آن منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه سهام 

از سایت کدال چه استفاده‌ای می‌توان کرد؟

این یک امر بدیهی است که یک سرمایه‌گذار به امید رشد قیمتی سهم، برای خرید آن اقدام می‌کند. برای این فرآیند انواع و اقسام استراتژی‌های معاملاتی وجود دارد که در خلال آن سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند یک سهم را در پایین‌ترین قیمت ممکن خرید کنند تا در قیمت بالا برای فروش آن اقدام کنند. در این میان نوساناتی که بر روی قیمت سهم رخ می‌دهد ناشی از عوامل مختلف است که بخشی از آن مربوط به خود شرکت و خبرهایی است که از طریق سامانه کدال منتشر می‌شود و تمامی اطلاعات آن به صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. معامله گران و کارشناسان تحلیلی در بازار سرمایه با استفاده از این اطلاعات منتشر شده در سایت کدال برای ارزیابی سهم اقدام می‌کنند که همین امر موجب ایجاد فرصت‌های مناسب برای ورود و خروج برای سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند.

در نظر داشته باشید که طبق قوانین وضع‌شده از جانب سازمان بورس، شرکت‌های بورسی در پایان سال مالی باید مجمع عمومی برگزار نمایند. در این مجمع، عملکرد کلی سال گذشته شرکت مدنظر مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت سوددهی، تصمیم گرفته می‌شود که حداقل 10 درصد از سود شرکت میان سهام‌داران تقسیم شود. یکی از مواردی که در مجمع یک نماد بیان می‌شود این است که اگر سود نقدی مورد تصویب قرار بگیرد، به همان میزان از قیمت سهم کسر خواهد شد. در ادامه نیز سهم در زمان بازگشایی با دامنه نوسان 5 درصدی بازگشایی خواهد شد. در این میان سرمایه‌گذاران بنا به نوع استراتژی معاملاتی خود تصمیم می‌گیرند که با دارایی سهام خود در جلسه مجمع شرکت کنند یا دارایی خود را قبل از برگزاری مجمع نقد کنند و از سهم خارج شوند. در این فرآیند شرکت‌های بورسی 10 روز قبل از برگزاری مجمع موظف هستند که اطلاعیه مربوطه را در سامانه کدال منتشر نمایند و سرمایه‌گذاران با استفاده از همین اطلاعات قادر به تصمیم‌گیری خواهند بود.

مهم‌ترین مزایای سامانه کدال چیست؟

  •  بستری مناسب برای سرعت بخشیدن و تسهیل در دسترسی به اطلاعات منتشر شده از جانب شرکت‌های بورسی
  •  امکان گزارش‌گیری دقیق و مناسب برای فرایند تحلیل و ارزیابی
  •  بستری مناسب برای تحلیل گران و مرجعیت داشتن اطلاعات منتشر شده در سامانه
  • به حداکثر رسیدن سیستم نظارتی دقیق، حساسیت بالای اطلاعات منتشر شده، قابلیت اطمینان به تمامی اطلاعات در سامانه

چه اطلاعاتی در سایت کدال منتشر می‌شود؟

تنوع و میزان اطلاعات و گزارش‌هایی که در سایت کدال منتشر می‌شود بسیار زیاد است، این اطلاعات برای تمامی سرمایه‌گذاران به خصوص افرادی که تحلیل بنیادی اصول و چهارچوب معاملات آن‌ها را شکل می‌دهد، مهم است. در این بخش به بررسی این گزارش‌ها خواهیم پرداخت.

  • صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان دوره: سازمان بورس دارای قوانین ثابت برای تمامی شرکت‌های بورسی و فرابورسی است که در این فرآیند شرکت‌های بورسی و فرابورسی موظف هستند که صورت‌های مالی خود را در دوره‌های سه ماهه منتشر کنند. این گزارش‌ها در قالب بازه زمانی میان‌دوره‌ای 3، 6 و 9 ماهه و گزارش‌های سالیانه منتشر می‌شود.
  • گزارش‌های ماهانه:از سال 1395 شرکت‌ها به الزام سازمان بورس موظف شدند که گزارش‌های ماهیانه از عملکرد و فروش خود منتشر کنند. در این گزارش اطلاعاتی مبنی بر میزان فروش و خدماتی که از جانب شرکت ارائه می‌شود در بازه زمانی یک ماهه منتشر می‌شود. با این کار شفافیت اطلاعات شرکت‌های بورسی کمک شایانی به ارزیابی سهام و فرآیند معاملات سرمایه‌گذاران دارد.
  • گزارش هیئت مدیره: اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها بعد از ارائه و انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده یک ساله، گزارش‌هایی در رابطه با وضع فعلی شرکت و پیش‌بینی آینده در سامانه کدال منتشر می‌کنند. تمامی این گزارش‌ها یک منبع مهم اطلاعاتی برای سرمایه‌گذاران و تحلیل گران به شمار می‌آید.
  • گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف: از سال 96 تمامی شرکت‌های بورسی و فرابورسی موظف شدند که اطلاعاتی که بر سود هر سهم تأثیرگذار است را در قالب گزارش افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف منتشر کنند. به نوعی این گزارش شامل تغییرات سود هر سهم می‌شود.
  • گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب: در این گزارش اطلاعاتی وجود دارد که سهامداران لازم است از آن‌ها اطلاع داشته باشند اما این اطلاعات تأثیری بر سود سهام ندارند.
  • گزارش تفسیری مدیریت: در این گزارش به نوعی به انتظارات مدیریت از فروش شرکت اشاره می‌شود و غالباً با صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای منتشر می‌شود.
  • گزارش‌های افزایش سرمایه: طبق قانون سازمان بورس، شرکت‌ها الزاماً برای افزایش سرمایه مجمع فوق‌العاده تشکیل می‌دهند. این اطلاعات و گزارش‌ها در قالب اطلاعیه‌های کدال برای تمامی سرمایه‌گذاران و عموم در دسترس است.

 

سخن آخر

یکی از بهترین و جذاب‌ترین عوامل سرمایه‌گذاری در بورس، میزان شفافیت و قانون‌مندی آن است. یکی از بسترهای خوب برای این فرآیند سامانه کدال است که تمامی گزارش‌ها و اطلاعات مهم از جانب شرکت‌ها در آن منتشر شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد. تمامی این خدمات به صورت رایگان بوده و علاقه‌مندان به آن می‌توانند در هر زمانی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. اطلاعاتی نظیر تاریخ برگزاری مجمع عمومی یا فوق‌العاده، تصمیماتی که در این جلسات به تصویب می‌رسند، اطلاعات مهم در زمینه افزایش سرمایه شرکت‌ها و مهلت استفاده از حق تقدم‌ها و …. تحلیل گران و کارشناسان بازار الزاماً از این بستر برای کسب اطمینان از استراتژی‌های معاملاتی و کسب سود از این فرآیند استفاده می‌کنند که امری صحیح و درست تلقی می‌شود. در کنار تحلیلگران، افراد دیگر یا سرمایه‌گذاران در این بازار نیز باید نسبت به نحوه استفاده از اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال آشنایی لازم را داشته باشند تا بتوانند از این گزارش‌ها در معاملات خود به نحو احسن استفاده نمایند.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code