تفاوت بازار اول و دوم بورس چیست؟

تفاوت بازار اول و دوم بورس چیست؟

شرکت‌های حاضر در بورس تهران در دو بازار اول و دوم طبقه‌بندی می‌شود و برای عرضه سهام خود در هر یک از این بازارها، باید شرایط خاصی داشته باشند. تفاوت بازار اول و دوم بورس متوجه شرکت‌های حاضر در این بازار است و محدودیتی را در انجام معاملات برای خریداران سهام ایجاد نمی‌کند. در این مطلب به سراغ این موضوع رفته‌ایم و به شما می‌گوییم که تفاوت بازار اول و دوم بورس چیست؟ با ما همراه شوید.

بازار اول و بازار دوم چیست؟

شرکت‌های حاضر در بازار بورس ایران، براساس معیارهایی چون اندازه شرکت، میزان نقدشوندگی، تداوم سودآوری، میزان سرمایه ثبت شده و … در دو دسته بازار اول و دوم بورس طبقه‌بندی و به نوعی از یکدیگر تفکیک شده‌اند. بازار اول نیز خود دارای دو زیرمجموعه تابلوی اصلی و تابلوی فرعی است.

 یکی از اهداف این طبقه‌بندی، کمک به تصمیم‌گیری درست کاربران بازار سرمایه است. طبقه‌بندی شرکت‌ها در دو بازار اول و دوم از شهریور 1381 توسط سازمان بورس اوراق بهادار کشور انجام شد و حضور سرمایه‌گذاران در هر دو این بازارها نیازمند دریافت کد بورسی است.

ایجاد شفافیت بیشتر در بازار سرمایه و تفکیک شرکت‌های نقدشونده و غیرنقدشونده از مهم‌ترین نتایج قرار گرفتن شرکت‌های بورسی در دو بازار اول و دوم بوده است.

شاخص بازار اول و دوم بورس چیست؟

به دلیل تفاوت شرکت‌های حاضر در این دو بازار، شاخص آن‌ها نیز به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. به این معنا که به سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های حاضر در بازار اول بورس، شاخص بازار اول و به سطح عمومی قیمت سهام بازار دوم، شاخص بازار دوم بورس می‌گویند. بدیهی است که شاخص بازار اول بر شاخص کل اثرگذاری بیشتری دارد.

تفاوت بازار اول و دوم بورس چیست؟

سرمایه گذاران بازار سرمایه در هر دو بازار اول و دوم بورس کشور می‌توانند به معامله سهام بپردازند و محدودیتی برای معامله در این بازارها وجود ندارد. ساعت کار بازار اول و دوم بورس و دامنه نوسان قیمت در این دو بازار نیز مانند یکدیگر است.

پس تفاوت بازار اول و بازار دوم چیست؟ تفاوت این دو بازار بیشتر به شرکت‌های حاضر در بورس برمی‌گردد. معیارها و شرایط پذیرش شرکت‌ها در بازار اول و بازار دوم با هم متفاوت است و شرکت‌های بورسی برای حضور در هر یک از این دو بازار باید شرایط خاصی را داشته باشند. حتی قرار گرفتن در تابلوی اصلی و فرعی بازار اول نیز مستلزم داشتن شرایط خاصی برای شرکت‌ها است.

سهام شرکت‌های حاضر در بازار اول، شناوری و نقدشوندگی بیشتری دارد و میزان سرمایه ثبت شده آن‌ها نیز بالاتر از شرکت‌هایی است که سهام‌شان در بازار دوم بورس عرضه می‌شود. در ادامه به شرایطی که شرکت‌ها برای حضور در بازار اول و دوم بورس و تابلوی اصلی و فرعی بازار اول باید احراز کنند، اشاره می‌کنیم. همچنان همراه ما باشید.

شرایط پذیرش در تابلوی اصلی بازار اول

برای حضور در تابلوی اصلی بازار اول بورس کشور شرکت‌های متقاضی باید واجد شرایط زیر باشند:

  • سهامی عام بودن شرکت و سرمایه‌ ثبتی حداقل یک هزار میلیارد ریال
  • تقسیم تمام سرمایه شرکت در سهام عادی و عدم در نظر گرفتن امتیازی خاص برای برخی از سهامداران شرکت
  • شناور بودن حداقل ۲۰ درصد سهام ثبت‌شده شرکت و وجود حداقل ۱۰۰۰ سهامدار
  • سابقه 3 سال فعالیت در صنعت مربوطه بدون تغییر موضوع فعالیت شرکت و گذشت حداقل شش ماه از ماموریت حداقل دو نفر از مدیران فعلی
  • سودآوری شرکت در 3 دوره مالی متوالی منتهی به پذیرش که حداقل دو دوره آن سال مالی کامل باشد و داشتن چشم‌اندازی روشن نسبت به استمرار سودآوری و ادامه فعالیت شرکت در صنعت مربوطه
  • نداشتن زیان انباشته
  • نسبت حداقل 30 درصدی میان حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها براساس آخرین صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده
  • انطباق اساس‌نامه شرکت متقاضی با اساس‌نامه نمونه مصوب هیئت مدیره سازمان و لحاظ شدن الزامات و شرایط تدوین شده از سوی سازمان و دیگر مراجع ذی‌صلاح در اساس‌نامه
  • کیفیت بالای سود عملیاتی شرکت در دوره مالی منتهی به پذیرش
  • وجود حداقل یک بازارگردان در شرکت
  • همراه نبودن گزارش‌های حسابرس در خصوص صورت‌های مالی شرکت با عدم اظهار نظر یا اظهار نظر مردود در دو دوره مالی منتهی به پذیرش شرکت در بورس
  • عدم تاثیرات مهم دعاوی حقوقی بر صورت‌های مالی شرکت
  • تایید شرکت از سوی حسابرس و برخورداری شرکت از سیستم اطلاعات حسابداری مطلوب

شرایط پذیرش در تابلوی فرعی بازار اول

متقاضیان حضور در تابلوی فرعی بازار اول نیز باید شرایط خاصی داشته باشند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سهامی عام بودن شرکت و سرمایه‌ ثبتی حداقل 500 میلیارد ریال
  • شناور بودن حداقل ۱۵ درصد سهام و وجود حداقل ۷۵۰ سهامدار
  • نسبت حداقل 20 درصدی میان حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها براساس آخرین صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده
  • سودآوری شرکت در 2 دوره مالی متوالی منتهی به پذیرش و داشتن چشم‌اندازی روشن نسبت به استمرار سودآوری و ادامه فعالیت شرکت در صنعت مربوطه
  • سابقه 3 سال فعالیت در صنعت مربوطه بدون تغییر موضوع فعالیت شرکت و گذشت حداقل شش ماه از ماموریت حداقل دو نفر از مدیران فعلی
  • وجود حداقل یک بازارگردان در شرکت

شرایط پذیرش در بازار دوم

برای پذیرش در بازار دوم نیز شرکت‌ها باید شرایط زیر را داشته باشند، در صورتی که شرکتی نتواند این شرایط را احراز کند، می‌تواند به عرضه سهام خود در بازار فرابورس بپردازد.

  • سهامی عام بودن شرکت و سرمایه‌ ثبتی حداقل ۲۰۰ میلیارد ریال
  • وجود حداقل شناوری سهام 10% و وجود حداقل 2۵۰ سهامدار
  • نسبت حداقل 15 درصدی میان حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها براساس آخرین صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده
  • سودآوری شرکت در 1 دوره مالی متوالی منتهی به پذیرش و داشتن چشم‌اندازی روشن نسبت به استمرار سودآوری و ادامه فعالیت شرکت در صنعت مربوطه
  • سابقه 2 سال فعالیت در صنعت مربوطه بدون تغییر موضوع فعالیت شرکت
  • وجود حداقل یک بازارگردان در شرکت

 

سخن آخر

در این مطلب به شما گفتیم که تفاوت بازار اول و دوم بورس چیست و شرکت‌ها برای حضور در هر یک از این بازارها باید چه شرایطی داشته باشند. سهام شرکت‌های حاضر در بازار اول شناوری بیشتری دارد و سرمایه ثبتی آن‌ها نیز بیشتر از شرکت‌های حاضر در بازار دوم است. در واقع تفاوت بازار اول و دوم بورس به شرکت‌های حاضر در این بازار برمی‌گردد و تاثیری بر معاملات سهام توسط کاربران این بازار ندارد.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code