روانشناسی بازار با نمودار شمعی

نمودار شمعی چیست و چه کاربردی دارد؟

این روزها که بازار بورس به یک بستر داغ برای سرمایه‌گذای مبدل شده، افراد زیادی به این بازار پا گذاشته‌اند تا به سود برسند، تعداد زیاد شرکت‌کننده در یک بستر مالی باعث می‌شود پیچیدگی آن افزایش کرده و از سویی دیگر روند شناخت بازار کمی سخت‌تر به نظر برسد.دراین شرایط چیزی به نام تحلیل به کمک معامله‌گران می‌آید تا بتوانند به‌طور متمرکز بازار را رصد کرده و آن را روانشناسی کنند.

روانشناسی بازار بورس چیست؟

قبل از این‌که سراغ مباحث برویم، بد نیست در خصوص روانشناسیِ بازار، اطلاعاتی بدست آوریم.

روانشناسی بازار به معنای شناختِ کلیِ احساس بازار و تشخیص روند نمودارها می‌باشد. «روان» در بازار به همان؛ احساس معامله‌گران نسبت به یک نماد است و «شناسی» به معنای شناخت آن احساسات.

اگر ما به‌این مبحث مسلط شویم، می‌توانیم تحلیلِ تکنیکالِ دقیق‌تری نسبت به سایرین بدست آورده و در اکثر معاملات خود، سود کنیم.

نمودار شمعی چیست؟

در روزگاران قبل، ژاپنی‌ها برای معامله‌ی برنج و موفقیت در این معاملات نسخه‌ای از نمودار را به نام «برنجی» ابدا کردند تا بتوانند تحلیلی از دادوستد خود داشته باشند.

شخصی به نام «استیو نیسون» که با آن‌ها معامله داشت، توانست به این تکنیک مسلط شده و آن را توسط دوست ژاپنی‌اش یاد بگیرد. او مدتی که در ژاپن زندگی می‌کرد، روی این نمودار مشغول شد و با آن زندگی کرد تا توانست در خصوص آن یک کتاب بنویسد.

در دهه 90 میلادی این تکنیک را برای معامله در فارکس به دوستانش پیشنهاد داد و کم کم این نمودار میان مردم گسترش یافت. هرچند هنوز خیلی از افراد، حتی در بورس خودمان! به این نمودار تسلط کافی ندارد اما در این مطلب قصد داریم بهتر از هر مرجع دیگری، این نمودار را خدمت‌تان ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: آموزش کندل شناسی

چگونه می توان نمودار شمعی (کندل استیک) را خواند؟

روانشناسی بازار با نمودار شمعی

با توجه به تصویر فوق، می‌توانید کُلیت یک نموار شمعی را ببینید که چه‌چیزی به ما نمایش می‌دهد.

جالب است قبل از آموزش به این نکات توجه نمایید:

شمع‌ها برای هر بازه‌ی زمانی از جمله 1 روز 30 دقیقه و حتی 1 ساعت می‌توانند استفاده شوند، اما کلاً هر شمع به معنای یک معامله در بازه‌ی زمانی است که در انتهای هر نموداری این بازه درج می‌شود.

هرگاه بدنه، حال هرجایی از خط «سایه» یا «فیتیله» خود باشد، بیانگر قیمت معامله شده است، مثلاً هرچه بالاتر باشد، بیانگر بیشترین قیمت معامله شدن است.

اگر قیمت پایانی بیشتر از قیمت آغازین باشد، بدنه سبز است و بلعکس قرمز خواهد بود.

بدنه‌ی بلند تعداد معامله‌ی بیشتر را در همان بازه‌ی زمانی که شمع بیانگر آن است را نشان می‌دهد و اگر بدنه کوتاه باشد به معنای تعداد معامله‌ی کمتر است.

قسمت های مختلف نمودار شمعی

روانشناسی بازار با نمودار شمعی

با تعاریفی که در قبل داشتیم، می‌خواهیم شرایط کلی را با توجه به شرط‌هایی که پیش می‌آیند تعریف کنیم.

شمع بلندِ سبز به معنای فشار بالای خرید است چون: خرید بیشتر شده و قیمت افزایش یافته! «عرضه و تقاضا» پیش‌بینی این موارد را هم خواهیم گفت، اما فعلاً صبر کنید تا آموزش را ادامه دهیم.

شمع‌های قرمز بلند، بیانگر معامله زیاد با قیمت زیاد است، چون گفتیم؛ اندازه شمع بیانگر تعداد معامله در همان بازه‌ی زمانی شمع است و رنگ آن بیانگر نوعِ قیمت معامله شده‌ نسبت به شمع قبلی.

حال به سایه‌های شمع دقت کنید:

روانشناسی بازار با نمودار شمعی

سایه همان خط عمودی‌ای است که بدنه به آن وصل می‌گردد.

سایه‌ی بلند بیانگر تفاوت بالای قیمت میان معاملات است و سایه کوتاه یعنی معامله در یک رنج قیمتی تقریباً ثابت شکل گرفته.

 پیش‌بینی روند نمودار شمعی

در ادامه با اشکال مختلفی ازشمع‌ها مثال‌هایی از شمع‌های بعدی یا روند کلی بازار خدمتتان ارائه می‌دهیم.

اوج های چرخان:

روانشناسی بازار با نمودار شمعی

این نوع شمع که «اوج چرخان» خوانده می‌شود، به معنای دودلی در خریداران و فروشندگان است؛ بدنه‌ی کوچک «قرمز و سبز» بیانگر معالمه کم را نشان داده و سایه تقریباً برابر، بیانگر چالش بر سر قیمت است.

اگر این شمع‌ها در نمودار به سمت بالا حرکت کنند، بیانگر خریدار کم بوده و ممکن است شمع‌ها به سمت پایین حرکت کنند.

اگر در طول نمودار به سمت بالا حرکت کرده باشند، به معنای فروشنده‌ی کمتری بوده و ممکن است به بالا حرکت کند.

ماربوزو (Marubozu):

روانشناسی بازار با نمودار شمعی

این نوع شمع که Marubozu خوانده می‌شود، بدون سایه است.

درصورتی که سبز باشد، بیانگر صعود در روند است چون؛ نشان می‌دهد خریداران افزایش یافته و قیمت‌ها تقریباً مساوی است.

در صورتی که قرمز  باشد، بیانگر نزول است چون؛ فروشندگان بیشتر را نشان می‌دهد که عرضه‌ی بیش از تقاضا، چیزی جز نزول درپی ندارد.

به این شمع‌ها که چند مدل نیز دارند، دوجی گفته می‌شود. دوجی بیانگر تعداد معاملات کم با قیمت‌های پر نوسان است چون هیچ‌کدام بر سر قیمت توافق ندارند.

اگر بعد از Marubozu سبز رنگ، یک دوجی ایجاد شود، بیان‌گر کم شدن خریداران است؛ افت قیمت.

اگر بعد از Marubozu قرمز، یک دوجی ایجاد گردد، بیانگر کم شدن فروشندگان است، این یعنی افزایش شدید قیمت.

الگوی شمعی چکش (Hammer):

روانشناسی بازار با نمودار شمعی

شمع چکشی شکل، همیشه «90 درصد» باعث معکوس شدن نمودار می‌شود.

اگر شمع قبلی، سبز باشد، روند نزول کرده و اگر قرمز باشد، روند صعود خواهد داشت چرا؟

چون؛ هنگاهی که قیمت‌ها درحال افت یا بیشتر شدن است است، چکش‌ها با سایه بلند نشان می‌دهند که قیمت‌ها به زودی با توجه به میزان قیمت قبل؛ بالا رفته یا پایین آمده و تغییری در عرضه و تقاضا رخ خواهد داد.

جدول اصلیِ دیگر شمع‌ها

تعدادی خاصی از شمع‌ها وجود دارند که تقریبا همیشه، باعث یک‌سری تغییرات در روند یا نمودار می‌شوند. یعنی پس از وجود این‌ها، می‌توان با اطمینان 90 درصد گفت که به‌زودی یک تغییر صعودی یا نزولی اتفاق می‌افتد.

ما برای این‌که راحت‌تر این موارد را درک کنید، ابتدا توضیحاتی دادیم تا شمع‌ها را کاملاً بشناسید و سپس با ارائه چند نمونه درک‌شان را آسان کردیم. حال می‌توانید با توجه به جدول زیر، تمامیِ شمع‌هایی که باعث تغییر روند در نمودار می‌شوند را بهتر ببینید، سطرها و مثال‌هایی هم برای استفاده بهترشان درج نمودیم تا درک‌شان راحت‌تر گردد.

روانشناسی بازار با نمودار شمعی

 

سخن آخر

از مطالعه شما سپاس‌گذاریم اما این موارد را در نظر داشته باشید که تحلیل نمودار، آن هم با شمع، فقط مربوط به تحلیل تکنیکال بوده و عوامل دیگری هستند که بر روی نمودارها تاثیرگذار هستند مثل: اخبار اقتصادی، اتفاقات خاص در جامعه و هزاران مورد دیگر که باعث می‌شوند خریداران یا فروشندگان تصمیم دیگری اتخاذ کنند.

اما شناخت شمع‌ها به شما زمانی کمک می‌کند که علاوه بر مرور اخبار و اطلاع دقیق از وضعیت بازار، مطمعن باشید که درحال حاضر هیچ‌گونه اتفاق خاصی بر روی یک سهم یا ارز چندان تغییری نخواهد گذاشت و می‌توانید با اطمینان بالای 50 درصد بگویید که نمودار، با توجه به جدول فوق، این‌قدر تغییر خواهد داشت.

در چنین مواقعی، با استفاده از جدول شمع‌های بالا، می‌توانید تحلیلِ دقیق‌تری داشته و بهتر از حرفه‌ای‌های بازار فعالیت کنید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code